GKB 1053:KEMAHIRAN BELAJAR :PENYESUAIAN SOSIAL
10.1 KEMAHIRAN INTERPERSONAL
-konsep kendiri
- Menurut Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka.
- Kemahiran ini terdiri daripada keupayaan menerima perasaan seseorang individu berkaitan sesuatu perkara iaitu memahami apa yang dirasai oleh orang lain.
- Ini turut melibatkan keupayaan seseorang dalam menerima idea daripada orang lain dan menerima dengan hati yang terbuka setiap pandangan orang lain terhadap diri.
- Individu yang memiliki kemahiran interpersonal yang tinggi lebih gemar bertanyakan pelbagai soalan bagi mendapatkan penjelasan mengenai sesuatu perkara.
- Konsep asas kemahiran interpersonal terdiri daripada :
-konsep kendiri
- sikap
-sahsiah
-matlamat
10.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL
- Kemahiran intrapersornal boleh didefinisikan sebagai keupayaan kognitif seseorang dalam memahami sesuatu perkara.
- Kepentingan Kemahiran Intrapersonal:
- Dapat mengetahui kelemahan dan kelebihan diri
- Mempunyai daya tahan yang tinggi ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam
hidup.
hidup.
- Meningkatkan pencapaian akademik.
- Meningkatkan produktiviti dalam tugasan yang diberikan.
10.3 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN
- Komuniti pembelajaran ialah persekitaran yang melibatkan hubungan kerjasama antara manusia yang memungkinkan berlakunya perubahan tingkah laku.
- Komuniti pembelajaran juga merupakan tempat pelajar mendapatkan maklumat,kemahiran,nilai dan sikap yang baik.
- Persekitaran ini juga membolehkan berlakunya kerjasama,bantu-membantu,pertukaran idea, persaingan secara sihat dan sebagainya.
- Sebagai contohnya,berlakunya komuniti pembelajaran profesional di sesebuah IPG yang terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran secara kolaboratif.
10.4 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT
Definisi Perkongsian Maklumat
- Perkongsian berlaku melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT)
- Contonya,berlaku proses perkongsian maklumat semasa aktiviti pemelajaran dan pengajaran(P&P) antara pelajar dan pensyarah.
- Boleh dilakukan melalui pengaplikasian internet seperti blog,flickr,slideshare,skype,facebook,email,twitter dan sebagainya.
10.4.1 BLOG
- Membolehkan penulis blog berkongsi maklumat.
- Membolehkan pelajar mempunyai kemahiran menggunakan kemudahan internet.
- Meningkatkan motivasi untuk bergiat aktif dalam proses pembelajaran.
- Mampu membina pemikiran kritis melalui penggunaan ruang komen.
- Dapat dikemaskini dengan mudah dari mana-mana tempat tanpa memerlukan sambungan FTP,perisian pengarangan web dan lain-lain.
10.4.2 FACEBOOK
- Menggalakkan penglibatan aktif pelajar dengan cara yang berbeza
- Meningkatkan interaksi antara pensyarah/guru dengan pelajar.
- Dapat berkongsi nota-nota atau idea dengan rakan-rakan yang lain.
- Facebook dapat digunakan untuk memuat naik gambar
- Dapat membina komuniti pembelajaran.
- Pelajar dapat bekerjasama melakukan tugas dan projek kumpulan dalam persekitaran internet.
10.4.3 FLICKR
- Suatu laman web perkongsian gambar yang dapat digunakan untuk memuat naik gambar,memberikan tag kepada gambar,melihat gambar orang lain,serta menulis komen dan anotasi gambar tersebut.
10.4.4 SKYPE
- Adalah satu perisian percuma yang membolehkan seseorang berbual-bual dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia melalui internet secara percuma.
- Digunakan untuk melakukan sesuatu perkara bersama-sama walau di mana seseorang berada.
10.4.5 SLIDESHARE
Tanpa sosial,kita diibaratkan seperti "katak di bawah tempurung" kerana tidak mengambil tahu perkara yang berlaku di persekitaran.Ada pelbagai cara untuk bersosial,namun perlulah digunakan dengan cara yang betul seperti penggunaan media sosial kerana kegagalan untuk bersosial secara baik mampu mengundang padah.
RUJUKAN
1.http://cikguidin.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
2.https://sites.google.com/site/gkb1053fatinsyazwanic3/bab-9--penyesuaian-sosial
3.https://sites.google.com/site/kemahiranbelajar123/bab-10-penyesuaian-sosial
4.http://cikguiffahfakhira.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
5.http://adilafadzlyn.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
- Slideshare merupakan satu laman web untuk berkongsi persembahan,dokumen dan lain-lain.
- Tujuan:berkongsi maklumat dan berhubung dengan orang lain.
10.4.6 TWITTER
- Siaran teks dengan jumlah 140 aksara yang dipaparkan pada profil pengguna Format Tweet yang ringkas.
- Twitter memudahkan penggunanya kerana tidak perlu berutus e-mail atau sms.
10.5 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK
- Maksud Gender ialah perbezaan sifat,peranan ,fungsi,dan status antara lelaki dan perempuan.
- Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya,keadaan dan situasi di mana mereka berada.
- Di Malaysia,terdapat Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita.
- Tujuannya adalah untuk:
-Membela nasib kaum wanita
- Dalam masyarakat dahulu,peranan wanita adalah sangat terhad dan kurang diberikan peluang khususnya dalam bidang pendidikan.
- Namun,sekarang wanita telah diberikan peluang yang sama dengan lelaki dalam bidang pendidikan.
- Wanita telah mendominasi sistem pendidikan di Malaysia.Contohnya,kemasukan pelajar ke IPTA didominasi oleh pelajar wanita.
REFLEKSI
Tanpa sosial,kita diibaratkan seperti "katak di bawah tempurung" kerana tidak mengambil tahu perkara yang berlaku di persekitaran.Ada pelbagai cara untuk bersosial,namun perlulah digunakan dengan cara yang betul seperti penggunaan media sosial kerana kegagalan untuk bersosial secara baik mampu mengundang padah.
RUJUKAN
1.http://cikguidin.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
2.https://sites.google.com/site/gkb1053fatinsyazwanic3/bab-9--penyesuaian-sosial
3.https://sites.google.com/site/kemahiranbelajar123/bab-10-penyesuaian-sosial
4.http://cikguiffahfakhira.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
5.http://adilafadzlyn.blogspot.com/2016/09/bab-10-penyesuaian-sosial.html
content yang menarik
ReplyDelete