GKB 1053 - KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS
BAB 6
KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS MELIPUTI PROSES BERIKUT :
6.1 MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
6.2 MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN BERTULIS
6.3 MENILAI MAKLUMAT
6.4 MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN
KEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS MELIPUTI PROSES BERIKUT :
6.1 MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
- SATU PROSES MENGGUNAKAN DATA BAGI MEMBERIKAN MAKLUMAT YANG BERGUNA UNTUK MENCADANGKAN KESIMPULAN
- MEMPUNYAI LEBIH DARIPADA TIGA DATA UNTUK DIANALISIS
- DATA KUALITATIF DAN KUANTITATIF DIPERSEMBAHKAN SECARA GRAFIK UNTUK MEMBANTU MEMUDAHKAN PROSES ANALISIS
- MAKLUMAT YANG TELAH DISUSUN ATAU DIPROSES PERLU DIANALISIS UNTUK MEMBUAT KESIMPULAN YANG JELAS DAN TEPAT
- ANTARA TUJUAN UNTUK MENGANALISIS DATA IALAH :
1. Menghubungkaitkan Fakta
2. Mensintesis Data
3. Membandingkan Fakta
4. Membaca Yang Tersirat
5. Membuat Kesimpulan
- SEMASA MELAKUKAN ANALISIS DATA YANG TELAH DIPEROLEH MENGGUNAKAN KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KREATIF DAN KRITIS SUPAYA KESIMPULAN YANG AKAN DIBUAT MEMPUNYAI KETEPATAN YANG TINGGI
- SINTESIS ADALAH PERINGKAT UNTUK MENJADIKAN DATA DALAM BENTUK BARU DAN BERSEPADU
- MERUMUSKAN , MEMBUAT KESIMPULAN , MENGGUBAH DAN MENGGABUNGKAN FAKTA
- MEMUDAHKAN PEMAHAMAN
- MENGGABUNGKAN IDEA , MENGGUBAL SEMULA DAN MENYATUKAN IDEA
- TUJUANNYA ADALAH UNTUK :
- MUDAH UNTUK MENYESUAIKAN DENGAN LAPORAN
- MENGETAHUI TAHAP PENGETAHUAN PEMBACA DAN PENGETAHUAN TEKNIKAL
- MENGETAHUI PANDANGAN TENTANG PERKARA YANG AKAN DILAPOR
- CARA UNTUK MENSINTESIS MAKLUMAT ADALAH DENGAN KAEDAH ( 5W + 1S)
1. WHY ( kenapa laporan perlu dibuat ? )
2. WHAT ( apakah tujuan ? )
3. WHEN ( bila jangka masa ? )
4. WHO ( siapakah pihak yang meminta laporan dibuat? )
5. WHOM ( untuk siapa / sasaran ? )
6. SCOPE ( skop / lingkungan )
- LAPORAN BERTULIS YANG BAIK SEHARUSNYA MEMPERINCIKAN KANDUNGAN SEPERTI BERIKUT :
> TUJUAN LAPORAN
> KUALITI LAPORAN
> KATEGORI LAPORAN
2 PERKARA PENTING DALAM MENILAI MAKLUMAT IAITU :
1. Menilai maklumat yang ingin digunakan sebagai rujukan
> Penilaian dilakukan berasaskan beberapa kriteria dan standard-standard untuk menilai sejauh mana sesuatu maklumat itu tepat , berkesan serta memuaskan .
FAKTOR-FAKTOR BERKENAAN ADALAH SEPERTI BERIKUT : -
- Autoriti - Kesahan dan kebolehpercayaan maklumat yang diperoleh
- Ketepatan - Maklumat yang tepat dapat memberikan maklumat yang berguna dan manfaat kepada pembaca
- Saksama - Bersifat adil, neutral, dan tidak berat sebelah, ia memenuhi objektif pembaca.
- Nilai semasa - Maklumat yang terkini.
- Lengkap dan jelas - Memberikan gambaran jelas dan lengkap mengenai sesuatu isu
2. Menilai maklumat dalam penulisan
> Membuat pertimbangan dan memberi rasional dengan alasan-alasan yang mantap
- SATU KEBOLEHAN UNTUK MEMBERI PENERANGAN RASIONAL TENTANG OBJEK , FENOMENA ATAU POLA
- BOLEH MENTAFSIR MAKLUMAT BERDASARKAN PELBAGAI DATA YANG TELAH DIKUMPULKAN MELALUI PENCARIAN MAKLUMAT SEBELUMNYA
- TERDAPAT BEBERAPA OBJEKTIF MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN , ANTARANYA :
- MENGESAN POLA ATAU CORAK YANG TERDAPAT BERDASARKAN MAKLUMAT
YANG DIPEROLEH
- MENYATAKAN HUBUNGAN DIANTARA MAKLUMAT
- MEMBUAT KESIMPULAN BERDASARKAN DATA YANG DIKUMPULKAN
- PENTAFSIRAN BOLEH DILAKUKAN SECARA DILAKUKAN SECARA INDIVIDU DAN MENGGUNAKAN TEKNOLOGI DALAM OPERASI
- DAPAT MEMBERIKAN MAKLUMAT YANG LENGKAP DAN BERGUNA TENTANG PRESTASI PEMBELAJARAN
- PRINSIP ASAS DALAM MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN ADALAH :
> Data yang holistik
> Mempastikan keseimbangan dalam memberikan pendapat
> Pentaksiran yang tidak mengetepikan unsur humanistik
- CIRI-CIRI PENTAFSIRAN IALAH :
- Bersifat holistik
- Berasaskan elemen
- Merujuk kriteria
- Pelbagai bentuk
RUJUKAN :
https://www.slideshare.net/atikishak/gkb-1053bab-6
https://cikguiffahfakhira.blogspot.com/2016/09/bab-6-kemahiran-memproses-maklumat.html
https://www.slideshare.net/fatihah_97/bab-6-53001729
https://c2l.home.blog/2018/09/20/8-3-kepentingan-sistem-pengurusan-pembelajaran/
Baguslah....
ReplyDelete